Sėkmingo verslininko ABC: ar sunkus darbas atsiperka?
Pagal 2018 metų statistikos duomenis, vienas iš penkių naujų verslų Europos Sąjungoje žlugo per pirmuosius metus. Deja, Lietuvoje verslo išlikimo norma tik 64 proc., o tai mažiausias rodiklis Europos Sąjungoje. Kas daro didžiausią įtaką verslo sėkmei? Savo istoriją sutiko papasakoti mėsos perdirbimo cecho savininkas ir būsimos maisto prekių parduotuvės „Santa Barbara“ įkūrėjas S. Kirvaitis.
„Niekada nesvajojau būti verslininku“, – sako Saulius. „ Per 2008 metų ekonominę krizę Lietuvoje nusprendžiau, kad reikėtų sukurti kažką „savo“. Panaši tėčio veikla paskatino dirbti maisto pramonėje, tad mečiau aplinkos inžinieriaus darbą Kaune ir grįžau dirbti pas tėvus Vilkaviškyje.“ Kaip sėkmingo verslo paslaptį S. Kirvaitis mini „kokybė virš kiekybės“ posakį: „Iš pradžių gaminom mažais kiekiais, bet aukšta kokybe. Niekada nerizikuodavome parduoti gaminį, dėl kurio kokybės nebūtume tikri. Manau tai ir turėjo įtakos pirkėjų gausėjimui.“
„Pamažu pradėjome plėstis, įsigijome autoparduotuves, aš atidariau nuosavą cechą… Šiais metais atidarysiu maisto prekių parduotuvę „Santa Barbara“. Išskirtinis jos bruožas, kad visos prekės, kuriomis bus prekiaujama yra gaminamos šeimos verslų.“ Tačiau taip lengva verslininkui visuomet nebuvo. Saulius mini, kad reikėjo skolintis pinigų iš šeimos narių, pačiam kilo daug minčių, kad verslas galėjo žlugti, o pastangos nueiti perniek. Bet palaipsniui, pamačius, kad verslas eina teisinga linkme, toliau dėjo pastangas. Verslo kūrimas maisto pramonėje nėra lengvas, nes darbas su maistu reikalauja daug atsakomybės. Įsivaizduokite, vienas netinkamas žingsnis gaminant produktą ir galutinis rezultatas – visa partija tam tikro gaminio nueina perniek. Taip atsitiko ne kartą ir Sauliui. Tačiau jis savo veikloje rado teigiamą savybę, kuri jį stūmė pirmyn: „Visada sau primindavau, kad žmonės valgė, valgo ir valgys, taigi, jei viską atliksiu gerai, dėl ateities galiu nesijaudinti.“
Žinoma, kad neigiami atsiliepimai pakiša koją daugeliui, kurie nori pradėti naują veiklą. Moksliniai tyrimai rodo, kad neigiamas kitų suvokimas yra susijęs su aukštesniu aplinkinių narcisizmo ir antisocialinio elgesio lygiu. Su panašiais žmonėmis susidūrė ir Saulius. Kuriant verslą pašaipių replikų jis sulaukdavo net artimoje aplinkoje, tačiau visada tikėjo tuo, ką daro ir atsiribojo nuo neigiamą įtaką darančių žmonių. Ir tokių iššūkių teikiančių aspektų verslo kūrimo procese yra daugiau. Dar vieną iš jų verslininkas mini ir žmonių įdarbinimą: „Suburti komandą žmonių, kurie atsiduoda darbui, yra atsakingi – sunku, kaip ir laimėti loterijoje milijoną.“
Vis dėlto, Saulius džiaugiasi savo profesija: „Būdamas verslininku galiu įgyvendinti savo idėjas, siekti tolimesnių tikslų ir plėsti veiklą ateinančioms kartoms. Nors ši profesija ir teikia iššūkių bei galvos skausmo, sunkus darbas atsiperka. Tereikia užsibrėžti tikslią svajonę ir ryžtingai jos siekti, ypač versle. Nuopuoliai yra verslo kūrimo dalis, taigi reikia tam pasiruošti. Jeigu kas nors nepasiseka, koncentruotis kaip tai išspręsti (galbūt reikia keisti idėją?), o ne į neigiamas mintis.“
Sauliaus Kirvaičio verslo kūrimo istorija parodo, kiek daug iššūkių turi praeiti jaunieji verslininkai, kad jų idėja taptų pelną nešančia. Turėti pinigų svajonės pildymui nepakaks, tau reiks daug ryžto, atsidavimo, tikėjimo savo idėja. Tai ir yra sėkmingo verslo paslaptis.
Tave domina verslas? Jeigu taip, pasinaudok galimybe ir perskaityk verslininkų siūlomas knygas:
- Kaip įsigyti draugų ir daryti įtaką žmonėms (Dale Carnegie);
- Turtingas tėtis, vargšas tėtis (Robert Kiyosaki);
- Mąstyk ir būk turtingas (Napoleon Hill);
- Įvaldyk pinigų žaidimą (Anthony Robbins);
- Turtingiausias Babilono žmogus (George s. Clason).
Na, o jeigu nori įgyti praktinių žinių, kaip valdyti mažas įmones ir mokytis iš patyrusių verslininkų, apsvarstyk galimybę dalyvauti programoje „Erasmus“ pradedantiesiems verslininkams.